Zweden, zuid-zweden, zwedenvisvakantie, vissen, snoekvissen, zwedenzuid, zuidvarmland, vismeren, visrivieren, visvakantie, zweden, rietkragen

Rydaholms Stuga

Avontuur van Ivonne en Angela

13 t/m 17 april 2015,

Vrijdag 14 augustus vertrokken we vanuit Veendam richting Zweden en was onze eerste overnachting bij B&B Björkas Mariehem in Sjöbo.

Zaterdag

Na het ontbijt zijn we aan de laatste etappe richting Rydaholm begonnen. Via een prachtige weg en schitterende omgeving kwamen wij in de loop va de middag aan bij Rydaholms Stuga. We werden super gastvrij ontvangen door Erna, Anton en de meiden Kelly en Melanie. Het Zweedse gebak (we weten de naam niet meer van deze lokale winkel akkerij, Lilla Cafeét ?) bij de koffie was erg vervelend ;-)

Zondag

De morgen begon met heerlijk verse broodjes die Erna kwam brengen. Na het ontbijt zijn we vanuit onze stuga begonnen aan de eerste wandeltocht van 19 km. Het was even wennen om i.p.v. met een routebeschrijving ineens met gps te moeten wandelen, maar hier waren we snel aan gewend. En mochten we toch de weg kwijt raken dan hadden we onze hulptroepen die we konden bellen

Het was een mooie afwisselende route.

Maandag

Vandaag zijn we op eigen gelegenheid naar Store Mosse nationalpark gegaan. Dit is een heel mooi natuurpark waar je ook schitterende wandelingen kunt maken. De bedoeling was om 14 km te wandelen wat later 22 km bleek te zijn. Deze route was best zwaar want je liep steeds op plankjes vanwege het moerassig gebied.

Dinsdag

Net als de voorgaande dagen was het vandaag ook weer schitterend weer en konden we gewoon in T-shirt en korte broek wandelen. De route van vandaag was 25 km en wederom een hele mooie tocht. We zijn onderweg ook langs het Natuurreservaat Kroppsjön gekomen waar we kraanvogels hebben gezien.

Woensdag

Deze dag hebben we zelf besteed en zijn we naar 2 elandenparken geweest. Het eerste park was in Lagan, maar dit park vonden wij niet echt leuk. Een tip voor als je nog wat wilt eten, dit kan je uitstekend doen bij het wegrestaurant rechts van het park. Nadat we wat hebben gegeten zijn we naar een ander Elandenpark gegaan in Elinge. Dit was een erg mooi park waar je de Elanden takjes mocht voeren. Daarnaast was er een leuk restaurantje waar je heerlijke koffie kon drinken.

Donderdag

De langste tocht op de warmste dag van de wandelweek (30 graden). Door Kelly werden we naar het startpunt gebracht zodat we zelf niet eerst langs een drukke weg moesten wandelen. De route ging veelal over de weg en langs Smälands Hawaii. Een super leuke plek met een klein strandje. Hier hebben we even pauze genomen en van het uitzicht genoten. Wat was het warm en helaas kom je hier geen restaurantje of iets dergelijks tegen waar je wat kunt drinken of een ijsje kunt kopen. Helemaal niets. Onder weg hebben we genoten van de mooie natuur en dorpjes. Ook kwamen we langs de weg nog een mevrouw tegen die cantharellen aan het zoeken was.

Het was een warme zware tocht, maar we hebben hem volledig uitgelopen.

Na aankomst hebben we eerst nog even buiten gezeten. Aan het begin van de avond waren we uitgenodigd om samen met Erna, Anton, Kelly en Melanie te bbq-en. Het was super verzorgd, gezellig en we hebben heerlijk gegeten. Na het eten hebben we samen nog lekker bij het vuur gezeten.

Vrijdagochtend (vroeg, erg vroeg)

De Elandsafari helaas zonder Elanden maar met Damhert, Kraanvogels en Anton Helaas was het een mistige ochtend en hebben we geen Eland gespot, maar hier komen we nog zeker een keer voor terug.

S ’middags was het de hoogste tijd om voor de laatste keer deze week onze wandelschoenen aan te trekken.

De tocht van 16 km Rydaholm naar Tagel. Weer een mooie tocht met mooi weer, maar de kilometers van de afgelopen dagen begonnen we nu wel in onze benen te voelen. In Tagel aangekomen werden we door Erna en Anton opgewacht en verwend met drinken en een heeeeerlijk pudding broodje.

Conclusie

Een super gastvrij verblijf en voor elke wandelaar wat wils. We komen graag een keer weer.

Bedankt!!!!

Adres: Nederled Aspedal, 331 17 Rydaholm Telefon: 0046-(0)705186758

Wandeltrip Rydaholms stuga

13 t/m 17 april 2015,

Via geëmigreerde buren van Anneke zijn we in contact gekomen met Anton en Erna van Rydaholm Stuga.

Zij zochten mensen om de door hun uitgezette wandeltochten rondom de stuga’s  in Zweden te gaan lopen. Al snel hadden we onze tickets geboekt (Van af vliegveld Weeze Düsseldorf is het maar 1 uur en 20 min vliegen) En Anton bood aan om ons op te halen vanaf het vliegveld in Växjö.(ook is het mogelijk om daar een auto te huren) Vanaf Växjö is het dan nog maar klein half uurtje rijden naar de stuga waar we de hele week gingen overnachten.

Bij aankomst in de stuga was onze koelkast al gevuld door Erna met de eerste evensbehoeften. En na een gezellig avondje zijn we toch maar op tijd naar bed gegaan. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om te beginnen aan onze eerste tocht(35km) We waren natuurlijk niet meer te houden. Al zoveel weken uitgekeken naar het tripje met z’n drieën. En nu konden we eindelijk op pad. De meeste routes kan je vanaf het terrein zelf beginnen. Maar het begin van de eerste route die wij wilden lopen was iets verder op. Gelukkig is Anton dan zo vrij om je daar even heen te rijden voor dat hij naar zijn werk gaat.

De route begon over een gewone weg die tussen de bomen doorliep. Maar hoe langer we aan het lopen waren. Hoe mooier het werd. Prachtige houten huizen in verschillende kleuren, mooie meren, stukken bos waar je gewoon helemaal niemand tegen kan komen. We hebben heerlijk geluncht midden in de weilanden, de dag erna aan een meer en de laatste dag in een uitkijk hut van een natuurreservaat. We kunnen toch wel zeggen dat zo’n broodje dan toch een stuk lekkerder smaakt met zo’n mooi uitzicht. De tweede dag hebben we een route(25km) gelopen met het begin en eindpunt op het terrein. En ook de derde dag konden we zo vanuit de achtertuin het bos achter de stuga’s in lopen voor weer een nieuwe route (40km) Echt fantastisch als je zo’n bos in je achtertuin hebt.

Het waren echt stuk voor stuk hele mooie routes. De laatste dag heeft Erna ons weer afgezet in Växjö. Op het station kan je je koffer voor weinig in een kluis doen. En op die manier kan je nog even lekker de stad in. Waar je bijvoorbeeld heerlijk kan lunchen bij ‘Mrs Andrews’ in de winkelstraat. Om vervolgens met de bus (lijn4) in 15 min naar het vliegveld te kunnen reizen.

Het is zeker een aanrader voor mensen die van wandelen en de natuur houden om hier in Zweden een keer te gaan wandelen. En het is relatief best dichtbij. Prima om ook voor een midweek of lang weekend te gaan. Wij zullen zeker nog een keer terug gaan. Nu zijn we in het voorjaar geweest. Maar denk dat het ook in de zomer, herfst en winter prachtig zal zijn.

Tot een volgende keer.

Vriendelijke groet Anneke, Christine en Paula.

Wandeltrip Rydaholms stuga

20 t/m 28 juni 2014,

Vakantie in Zweden

Twaalf jaar zijn Johannes en ik bij elkaar maar helaas nog nooit echt samen op vakantie geweest, wel eens een weekendje weg maar daar bleef  het bij. Johannes houdt niet van vakantie, is liever aan het werk of samen thuis.

Vorig jaar ben ik samen met mijn vriendin naar Zweden geweest op vakantie. Direct was ik verkocht aan dit prachtige land met al zijn ruimte, bos, water en vooral rust! Toen ik thuis kwam kon ik ook alleen maar lof praten over dit prachtige land. Onze kinderen waren direct enthousiast en wilde graag een keer mee. Johannes hoorde mijn verhalen aan, maar bleef volhouden dat hij genoeg had aan de beelden van mijn camera en niet perse op vakantie hoefde om deze beelden live te zien.

Via een facebook actie likte en deelde ik de pagina van  Rydaholm Stuga . Een gratis wandelvakantie werd aangeboden.  Whoehoe voor het eerst in mijn leven werd ik uitgeloot en won ik in mijn ogen deze prachtige prijs!!! Direct geïnformeerd of man en kinderen ook welkom waren. Uiteraard iedereen mag mee was het antwoord!! Tijdens het eten vertelt aan Johannes over dit prachtige aanbod. Met de opmerking als jij niet mee gaat vraag ik iemand anders maar ik ga!!! Omdat de kinderen direct enthousiast waren kon Johannes niet meer terug. Yeah we gaan op vakantie naar

Zweden!!!

Helaas twee maand voor de reis ging ik door mijn enkel waardoor ik niet kon trainen voor de wandelvakantie. Even dacht ik dat we dan ook niet meer welkom waren. Erna en Anton vonden het geen probleem en daarom kwamen we dan ook 20 juni aan bij hun prachtige stuga! Een warm ontvangst kregen we met een “lekker bakkie koffie”Zweedse koeken en enthousiaste verhalen over het land. Geweldig!

Johannes was direct al toen we de grens over reden bij Denemarken enthousiast. Maar bij de grensovergang in Zweden was hij al snel verkocht. Hij maakte de opmerking “kijk eens in de achteruitkijkspiegel” ik antwoordde “ik zie niks” Hahaha zegt hij dat klopt!! Zo rustig en zo heerlijk rijden in Zweden.

We kregen een rondleiding van Anton en Erna door de stuga die echt super goed voor elkaar was en er prachtig verzorgt uitzag. Ook was daar de eerste uitnodiging voor het kampvuur die avond. Al snel zaten we met z’n allen in de relax modus. Veel ruimte rondom de stuga en een groot bos maakte dat we aan de kinderen geen kind hadden…. Heerlijk liepen ze te struinen samen met onze honden door het gras en bos. Potjes voetballen of gewoon gezellig  bij het kampvuur met de grote mensen. Echt top.

Van Anton en Erna hebben we veel tips gekregen om te gaan onder nemen. We zijn een dag naar High Chaparell geweest een prachtig cowboy dorp. Echt de moeite waard. Ook naar het Elanden park in Lagan geweest. Wat zijn die beesten prachtig. Anton heeft ons ook op sleeptouw genomen zo heeft hij ons meegenomen varen en vissen. Prachtig de omgeving, de natuur, het water genietende kinderen en de prachtige verhalen van Anton over vissen, het land en het leven in Zweden.

Ik kon dan niet de 35 km route lopen maar Anton heeft hem samen met ons en de auto gereden. Prachtige plekjes hebben we gezien. Die al wandelend nog mooier zullen zijn omdat je dan kunt stil staan om ze nog meer in je op te nemen.  Ook samen met Anton om 4.00 uur in de ochtend op Elanden safari geweest. Geen Elanden gespot maar wel een reebok en wederom prachtige natuur gezien.

Omdat ik mijn enkel had laten intapen voordat we weggingen heb ik in het bos van Anton en Erna nog een aantal kilometers gemaakt. Prachtig echt super mooi!

De laatste dag wilde we toch een tocht wandelen.  Prachtig was het door bos, landpaden, water en typische Zweedse huizen!! De laatste avond samen met Anton en Erna pannenkoeken gegeten en op het balkon van de stuga vossen gelokt. Geweldig om te zien hoe simpel maar vooral heerlijk  het leven kan zijn zonder tablet,

laptop en mobiel.

Prachtig hoe Anton en Erna ons meenamen op sleeptouw en Johannes lieten zien dat vakantie echt mooi is!

Als we na 8 dagen terug rijden en Rydaholm uitrijden kijkt Johannes mij aan en zegt “nu weet ik wat jij voelt als jij op vakantie bent geweest het is geweldig, volgend jaar gaan we weer” Ook maakt hij de opmerking “het voel echt of we er vrienden bij hebben” Dit ben ik het helemaal met hem eens.

Anton en Erna super bedankt voor deze prachtige vakantie, jullie enthousiasme, plezier en passie voor elkaar en het land!

Zoals afgesproken komen we terug! Tot ziens.