Zweden, zuid-zweden, zwedenvisvakantie, vissen, snoekvissen, zwedenzuid, zuidvarmland, vismeren, visrivieren, visvakantie, zweden, rietkragen

Rydaholms Stuga

Visvakantie Zweden: Rydaholm.

2 juli 2011

Het is intussen al even geleden maar eind mei zijn we nog eens met de DK-boys op visvakantie geweest. Ditmaal naar Zweden, meerbepaald naar Rydaholm.  Frank en Bart waren er enkele jaren terug al een keer. Toen was het vissen eerder moeilijk. Toch, ze waren er zeker van dat er meer moest inzitten. Bijkomend is het hier een heel divers gebied met tal van verschillende meren en mogelijkheden. Over het verblijf kan je maar een ding zeggen, het is gewoon top voor elkaar. Het verblijf wordt uitgebaat door Anton, een sympathieke Nederlander, samen met Erna zijn vrouw en zijn 2 relaxe dochters Melanie & Kelly. Vanaf het moment dat je er aankomt voel je je thuis, en wordt er voor je gezorgd. We waren deze keer met zijn 5en; Frank & Bart, Franske & ikzelf en Frans Provo.

Na een toch wel vermoeiende reis kwamen we ’s morgens aan en zouden we eerst wat gaan rusten en eventueel nog wat vissen. Van rusten kwam natuurlijk niets in huis… gelijk knallen maar! In overleg met Anton zouden we op verschillende meren vissen om zodoende wat info te kunnen terug geven over elk meer, en hopelijk ook over de vangsten. Niet iets wat we meestal doen op een visvakantie, meestal kiezen we een bepaald water uit voor heel de week, maar dit vonden we toch wel een interessante uitdaging. In de buurt zijn er echt tal van meren, en Anton weet overal wel de hellingen zitten, wat in dit gebied heel handig is. We kwamen op plekken, enkel bereikbaar met verharde zandwegen, die je zelf nooit kan vinden volgens mij. In het verblijf lagen er van ongeveer elk meer degelijke waterkaarten, en dat is ook wel zeer handig. Als je op water gaat vissen wat je niet kent, kan je hieruit een pak info halen. Telkens werd er ’s avonds even overlegd, en in functie van het weer (wind) werd er voor de volgende dag een meer gekozen, en de betreffende kaart bestudeerd.

Wat zoek je nu best op dit soort kaarten? We waren eind mei daar, en konden er dus van uit gaan dat de snoeken uitgepaaid waren. Vlak voor en vlak na de paai zitten ze meestal in ondiepe baaien, die iets sneller opwarmen. Eens de paai goed afgelopen is, dan is het verspreiden geblazen. Het zal dan ook moeilijker worden om echt grote aantallen te scoren. Dus, nu kan je hier en daar nog wel wat vissen aantreffen in ondiepe baaien, maar we zoeken toch eerder wat andere hotspots op. Kijk nu eerder naar eilandjes, dit kan een enkel eiland zijn omgeven door open water, maar vaak zie je ook in dit soort meren dat je verschillende eilandjes op een lijn ziet. Deze lijken in het verlengde van elkaar te liggen meestal in lengte richting van het meer. Dit zijn interessante stekken; en dan niet enkel tegen de eilanden aan maar ook de doorgangen ertussen.

Verder kijken we naar stukken waar er veel structuur is. Op dit soort kaarten wordt er vaak met dieptelijnen en kleurschakeringen gewerkt. Waar je structuur hebt liggen de dieptelijnen op je kaart erg kort bij elkaar. Ook al is dit wat dieper of op open water met niets in de buurt: nooit overslagen. En, werkt er niets, dan kan het vaak toch nog lonen om over diepere structuren te gaan trollen. Ook ingangen van rivieren zijn interessant. Hier is het water steeds in beweging en dat betekent ook aan en afvoer van aas. In dit gebied staan ook de meeste meren op een of andere manier met elkaar in verbinding, dat maakt de verbindingsriviertjes ook interessant.

Het gebied daar is eerder vlak, met toch hier en daar redelijk wat rotsen. Dit geeft zich ook weer in de meren zelf. Meestal zijn ze niet al te diep, en onder en boven water waren er toch redelijk wat rotsen. Dit betekent: heel voorzichtig varen! De bodem lijkt mij veengrond te zijn, want in bijna elk water had het water een theekleur. Op Tjurken was het zelfs precies koffie! Het Hindsen meer was dan weer wat helderder. Dat bruine water levert meestal van die mooie zwarte snoeken op, en die kunnen mij wel bekoren. Leuke bijkomstigheid, op verschillende van deze meren is ook goed snoekbaars te vangen! Met name Furen en Rymmen lenen zich hier goed toe.

Aanpak.

Elke dag kozen we vooraf op de kaart enkele plaatsen uit dewelke ons wel interessant leken. Onze voorkeur gaat uit naar werpend vissen, maar vaak vingen we ook goed met trollen. Dit dan over dieper water. Het was goed te merken dat de vissen al verspreid lagen. Frank & Bart troffen achteraan op het Hindsen wel een interessante rietkraag aan waar wat vissen bij elkaar lagen, maar over het algemeen was het hier en daar een vis sprokkelen. Het was zoeken en werken voor vis, maar we hadden toch elke dag tussen de 10 a 15 vissen in de boot, wat uiteindelijk toch leuke aantallen zijn. We vingen redelijk wat kleine snoek maar hier en daar fietste er ook wel een leuk formaat tussendoor. Ik ben ervan overtuigd dat, eens je deze meren wat beter onder de knie hebt, dat je ook makkelijker grote vissen zal vangen. En, bijna elke dag hadden we er ook wat snoekbaarzen tussendoor.

Naast trollen visten we veel met jerkbaits, en ook wel met rubber. Jerkbaits zijn ideaal om tussen de rotsen te vissen, of bij wat ondiepere plaatsen. Rubber zoals de creepers en wat grotere shads gebruiken we dan op de iets diepere stekken. Je kan er iets dieper mee vissen, en dat is dan weer interessant bij eilanden en dergelijke. Wat we ook vaak doen is bij een drift rond eilanden of op een taludje kort bij de kant, is dat een persoon met een jerkbait naar het ondiepe werpt, en de andere met een stuk rubber naar dieper water. Zodoende verdubbel je je kansen, en als je merkt dat een van beiden meer oplevert, kan je beiden op deze manier beginnen vissen. Frans Provo ging probeerde enkele keren met de vliegenhengel, maar gezien er meestal vrij veel wind stond was dit niet altijd even gemakkelijk. Echter, ook dit werkte gewoon hoor!  Frank & Bart wisten ook redelijk wat vissen uit de rietstoppels te vangen. Dit deden ze met eerder kleine shads op lichte loodkopjes, en dan met

een enkele haak gevist. Op deze manier hang je niet te veel vast tijdens het binnenvissen. De DK shads, de ribbit en de kikker van @rt baits lenen zich hier heel goed toe, dat bleek ook nu weer. Qua jerkbaits visten we veel met de DK jerks, maar tussen de rotsen gebruikten we veel de kleine zinkende fatso. Dat is een goede tip; deze werpt goed –ook met veel wind- vist relaxt en is niet al te duur. Vooral dat laatste is interessant als je in obstakelrijk water staat te vissen. Maar het is gewoon

ook een zeer effectief jerkbaitje, wat ons ook in NL de nodige vissen oplevert. Als ik de week samenvat, hadden we toch wel mooie dagen. We haalden niet de aantallen die we anders in Zweden vangen op plaatsen die we kennen, maar je moet er dan ook van uitgaan dat we bijna dagelijks op voor ons nieuw water visten. Wetende dat we dan tussen de 10-20 vissen hadden samen dagelijks hebben we ons goed uit slag weten te trekken. Maar dit geeft ook aan dat er het nodige potentieel  is. Dat je snoek en snoekbaars onder elkaar kan vangen maakt het enkel maar interessanter. Als de ene het niet doet kan je nog op de ander proberen. Baars zat er overigens ook plenty, we vingen er enkele maar zagen er met regelmaat ook achter ons kunstaas aankomen. En dit waren vaak geen kleine baarzen… Het verblijf was super, een gezellig en ruim huis met alle voorzieningen. De nodige ruimte buiten om de wagens en boten veilig en vlak langs het verblijf neer te zetten, dus alles wat vissers nodig hebben. Bovendien verblijf je bij een gezin dat en NL praat en Zweeds, en dat is toch wel handig. Anton weet de hellingen, en regelt ook de vispassen voor al deze meren, dat is toch wel een voordeel. We hadden een super gezellige week…. Ook na het vissen, maar dat zal voor de meesten wel niet zo vreemd in de oren klinken neem ik aan! Voor de volledigheid;

http://www.rydaholms-stuga.com/ en als er mensen zijn die naar ginder gaan en verdere info willen… vraag maar raak!